Monday 12 September 2011

På valgdagen

Forrige helg var jeg på Designers Saturday, en designhappening som holdes hvert andre år. Kort fortalt så er showroomene åpne og det går busser mellom de forskjellige stedene. Så får man migle litt med likesinnede, sett og prøvd nyheter, og drukket og spist godt ;)

På bussen mellom to steder så så jeg The Grand Ol'Man av norsk industridesign, Tias Eckhoff. Jeg hadde innmari lyst å si noe til han, takke han for alt han har skapt i løpet av karrieren, men bussen var stappfull og jeg ble vel litt "starstruck" der jeg stod... ;)

For de som ikke kjenner til Tias Eckhoff så er han altså en norsk industridesigner, han jobbet for Porsgrunds Porselænsfabrik fra 1949-1960, de siste 7 årene som kunstnerisk leder. Han har formgitt flere bestikk for Georg Jensen og Norsk Stålpresse (sistnevnte er oppkjøpt av Stelton), hvor Maya nok er det mest kjente. I tillegg til dette har han bla. forgitt nøkler for Trio Ving, kunstglass for Hadeland glassverk, stablestoler og bord osv. Han ble utnevt til kommandør av St Olavs Orden for innsats for norsk industridesign i 2006.

Her hjemme hos oss så brukes flere av hans design i det daglige. Serien Glohane er et ildfast servise som kom i tre farger: petrol, gul og sort. Det finnes i mange deler inkl fat, bakeboller og kaffekanne, men vi har stort sett valgt å kun samle på boller med lokk og terriner. Rett og slett fordi de er superpraktiske og veldig fine. Vi bruker de til å steke mat i, og til å servere fra.

Stålbestikket Maya har vel mange vært borti, det er en av bestselgerene til Norsk Stålpresse og produseres fremdeles (nå av Stelton). Jeg synes det ligger så godt i hånda, også er det utrolig fint.

Vi har også mange deler fra serviset Riflede. Det er bare så vakkert. Tynn, tynn hvit porselen med en enkel dekor. Vi har noen fat vi bruker i det daglige, mens koppene tas kun fram ved spesielle anledninger siden de er så skjøre at må håndvaskes.

Som dere skjønner så er det ikke daglig jeg drikker teen min fra disse vakre koppene, men jeg tenkte at i dag var en fin dag for det. Det er høst og ute skinner sola, og jeg sitter inne og koser meg med nyeste Family Living, og på toppen av det hele så er det jo valgdag! Og det er en like god anledning som en hvilken som helst annen!


Ha en god valgdag alle sammen, husk å bruke stemmeretten din!

2 comments:

  1. Grattis med ny blogg! Dette blir moro tenker jeg! Klem!

    ReplyDelete
  2. Herlig med ny blogg, gler meg til å følge deg!

    Maya-bestikket er så herlig. Mamma og pappa fekk det i bryllaupsgåve, så det har fulgt meg heile livet. Synes den nyaste "versjonen" ikkje er like fin som den gamle, eg likar dei skikkelige RUNDE knivane!

    Klem til deg!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...