Sunday 11 September 2011

Velkommen til gode rom :)

Etter å ha hatt bloggepause i noen år så har jeg lenge tenkt på at det var på tide å starte opp igjen. Det er jo så mye jeg kunne tenke meg å dele med andre :)

Jeg er interiørarkitekt, og denne bloggen vil hovedsakelig handle om interiør. Jeg bor i halvparten av tomannsbolig fra 1956 sammen med mannen min, Bård, og våre to småtroll på 2,5 og 1 år. Vi har ikke veldig god plass, 65 kvm på fire er ikke veldig stort, men enn så lenge så blir vi her.

Når det kommer til stil så vil jeg si at min stil som designer ikke er helt den samme som den vi har hjemme. Flere årsaker til det, men en av de er rett og slett at det er ikke bare jeg som bor her hjemme, i tillegg så er det jeg trives med ikke nødvendigvis det som fungerer i mer offentlig miljø. Men klart, det er jo noe som bare faller meg naturlig: jeg bruker mye naturmaterialer, liker å ha mest mulig rene linjer, lyse vegger og lite nips. Jeg er miljøfokusert, både i forhold til gjenbruk, men spesielt i forhold til å velge miljøvennlige materialer med lang levetid. Jeg er veldig glad i farger, har brukt mye sterke og fine farger i klær i mange år, mens det først er de siste årene at jeg har begynt å blande dette inn i interiøret. Jeg elsker tekstiler fra 60-70-tallet, sterke farger og herrrrlige mønster

Jeg har en veldig designinteressert mann. Han samler på (hovedsakelig norsk) design fra 50-/60-tallet, mye kunstglass, emalje, belysning og møbler. Vi går mye på loppis sammen, har naturlig nok blitt litt mindre av det etter at vi fikk barn, men vi liker mye av de samme tingene. Uten han så hadde nok stilen her hjemme vært veldig anerledes, selv om jeg allerede før jeg traff han likte teak og retro.

Så hvordan definerer jeg stilen vi har hjemme? En slags moderne retro kanskje. Rene hvite vegger, eikeparkett på gulvet og uten listverk i tak (huset er i mur og er laget for at man ikke skal ha listverk). Innredet med designklassikere fra 50-60-tallet kjøpt på loppemarked, Fretex, Ebay og diverse bruktbutikker, blandet med basismøbler fra IKEA. Og med en og annen fargeklatt innimellom av tekstiler, vaser boller ol.

Håper du vil trives her på glade rom, og at du kommer igjen :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...